Hoe te lezen?

Deze site is bedoeld voor lezers die weinig van kunst weten, en er hierdoor misschien maar weinig van begrijpen. Zelf denk ik dat wanneer je wat meer weet over kunst, en dit in een context kunt plaatsen, iedereen kunst leuk kan vinden. De informatie op deze site richt zich dus op toegankelijkheid, en niet op gedetailleerde volledigheid. Ik hoop dat ik hiermee de interesse in kunst opwek, waarna ik hoop dat het lezerspubliek meer wil lezen over kunst.

Om deze site overzichtelijk en toegankelijk te houden heb ik bepaalde keuzes moeten maken. Ten eerste heb ik gekozen om mij te richten op Europese kunst. Ik bespreek hierbij voornamelijk schilderkunst en een klein gedeelte beeldhouwkunst. Dit omdat deze vaak een goed te begrijpen en helder beeld geven, dat goed vast te leggen is op afbeeldingen. Daarnaast heb ik er voor gekozen om naar kunst te kijken in een sociaal-historische context, en bijvoorbeeld niet in een kunsthistorische context of een context waarbij kunst een persoonlijke uiting van de kunstenaar is. Met deze sociaal-historische context creëer ik een kader waarin de idealen van bepaalde kunststromingen geplaatst kunnen worden.

Ik heb geprobeerd vooral de kern te beschrijven, en bespreek daarom niet alle kunststromingen die er zijn. Ik heb gekozen voor Egyptische kunst, klassieke kunst, middeleeuwse kunst, renaissance, barok, verschillende stromingen uit de 19e eeuw (Romantiek, Realisme en Impressionisme) en tot slot drie post-impressionistische stromingen (Kubisme, Primitivisme en Expressionisme). Ik denk hiermee een goed algemeen beeld van de kunst door de geschiedenis te scheppen, en bovendien verschillende idealen te kunnen bespreken die ten grondslag lagen aan verschillende kunststromingen. Stromingen als maniërisme, neoclassicisme of rococo bespreek ik in eerste instantie dus niet.

Om de verschillende hoofdstukken toegankelijk te houden, en dus niet te lang te maken, bespreek ik per kunststromingen alleen de algemene lijn. Ik maak bij de klassieke, Griekse kunst bijvoorbeeld geen onderscheid tussen Archaïsche, klassieke en hellenistische kunst, bij de middeleeuwen maak ik niet de veelgebruikte scheiding tussen vroege- en late middeleeuwen en bij de renaissance maak ik geen onderscheid tussen de zuidelijke en noordelijke renaissance. Ik nodig de lezers uit om indien gewenst zeker te vragen om een verdieping over één van deze onderwerpen.

Naast de niet besproken stromingen of differentiatie binnen stromingen, zijn ook onderwerpen als de Hollandse meesters of specifieke kunstenaars als Caravaggio, Rembrandt of Van Gogh erg interessant. Hoewel deze in het algemene beeld dat geschapen wordt in de hoofdstukken zeker een rol spelen, zijn deze misschien ook interessant voor een latere verdieping.

Al met al hoop ik met deze site mensen een kleine basiskennis te geven over kunst, en aan te zetten om hier meer over te willen lezen. De eerste zeven hoofdstukken staan nu in elk geval op de planning, maar ik zie deze site daarmee niet als een afgedaan compleet product. Ik hoop mijn lezerspubliek daarna nog meer te kunnen vertellen over kunst, want dat vind ik gewoonweg erg leuk!

Hierbij wens ik iedereen dan ook heel veel leesplezier, in het kader rechts kunt u klikken op één van de hoofdstukken!

Plaats een reactie