Waarom deze site?

Kunst. Ik vind het zelf ontzettend leuk en interessant, en dat heb ik altijd al gevonden. Al vanaf de eerste klas kregen wij bij tekenen af en toe een kunstgeschiedenis les. Terwijl iedereen diep zuchtte en onderuitzakte, spitste ik mijn oren en ging recht overeind zitten. Het was een logische keuze dat ik kunst als examenvak koos, niet zozeer voor het kleien en tekenen maar voor de kunstgeschiedenis.

Wat ik vooral leuk vond, was hoe de verschillende stromingen op elkaar reageerden en afhankelijk waren van de tijd waarin het zich bevond. Toen al speelde ik met het idee, dat ik dit wilde delen. Misschien zou ik wel een website gaan maken, waarop ik elke stijl in de kunst beschreef en kenmerken zou noemen van die stijl?

Ik vind het leuk om mijn kennis te delen en over te dragen, wat er toe leidde dat ik de voor een lerarenopleiding koos. Banen als kunstgeschiedenisleraar zijn er maar weinig, dus koos ik voor het vak geschiedenis. Ook als aankomend geschiedenisdocent kan ik het belang van kunst niet ontkennen. Met kunstwerken kun je laten zien hoe een stad er in de Middeleeuwen uitgezien heeft, of hoe rijke kooplieden uit het 17e eeuwse Amsterdam gekleed gingen. Dat niet alleen, de kunst is een klein kijkluikje in de geschiedenis. De kunstenaar maakt immers bewust keuzes voor onderwerp en stijl. Hieraan kun je zien wat men in die tijd blijkbaar belangrijk vond.

Hoe leuk ik geschiedenis ook vond, toen het keuzevak Kunstbeschouwing voorbij kwam was de keuze zonder na te denken snel gemaakt. Ik voelde al snel weer hoe léuk ik kunst vond, nog zoveel leuker dan de geschiedenisvakken die ik de afgelopen drie jaar had gevolgd. Als ik tegen vrienden vertelde dat ik zo blij werd van dit kunstvak, werd er hier en daar een wenkbrauw opgetrokken. Waarom? Waarom vind jij dat leuk? Waarom is dat nou zo boeiend? Vaak volgde de conclusie: “Ik heb niet zoveel met kunst.”

Ik probeerde dan uit te leggen wat ik zo leuk vind aan kunst, of een voorbeeld te geven van iets wat ik interessant vond tijdens mijn colleges. Kunst geeft niet alleen een goed tijdsbeeld, maar geeft ook inzicht in het wereldbeeld van de mensen van toen. Hierop volgde dan een opgehaalde schouder, “Oke, tja, als je ’t zo bekijkt..” En dat is het precies, als je het met met een bepaalde blik bekijkt is het interessant. Helaas zit niemand op een verjaardag of in de trein te wachten op een verhaal van twee uur, dus daar bleef het dan vaak ook bij.

Op het moment dat ik dit schrijf volg ik, het zal je niet verbazen, een kunst minor. Ter afsluiting hiervan kregen we een heel vrije opdracht. We mochten zelf kiezen wat voor soort onderzoek we gingen doen, of wat voor soort product we zouden maken. En daar is dan mijn kans, nu kan ik eindelijk doen wat ik eigenlijk al sinds de havo wilde doen. Nu heb ik zelf al zoveel meer geleerd, ik heb nu meer kennis over geschiedenis en kunst en dat ga ik nu gebruiken. Ik ga mijn passie voor kunst delen, met jullie, met jou.

Zoals ik al zei maakt een kunstenaar zijn keuze voor onderwerp en stijl niet voor niets, en dit is een kijkluikje in de geschiedenis. Zo kan je zien wat zij belangrijk vonden, wat hun idealen waren. Op deze site ga ik de kennis met je delen, en proberen je handreikingen geven om kunst beter te begrijpen. Waarom is middeleeuwse kunst zo vlak, en waarom schilderden de Impressionisten zo vlekkerig?

Ik hoop dat je deze site met een open blik zult lezen. Van kunst kun je ontzettend genieten. Het kan verhalen en gevoelens delen, en kan je een inzicht geven in het leven van anderen, het kan een bepaalde tijd typeren. Je moet het alleen wel kunnen zien. Uiteindelijk bepaal jij zelf wat jouw smaak is, wat jij mooi vind. Niet iedereen hoeft hetzelfde mooi te vinden, maar met een beetje achtergrondkennis kun je jezelf er voor open stellen en wordt je blik veel breder. En tja, als je het dan zo bekijkt…

Plaats een reactie