Johannes Vermeer en Rembrandt van Rijn worden wel meesters van het licht genoemd, vanwege het gebruik van licht in hun schilderijen. Vandaag wil ik wat meer vertellen over Caravaggio, die ik wel meester in de schaduw zou willen noemen. Niet alleen vanwege zijn schilderstijl, maar ook zijn onderwerpen en het leven van deze schilder.
Michelangelo Merisi da Caravaggio werd geboren in 1571, en leefde dus in een tijd waar de grote schilders van de renaissance reeds de lat gelegd hadden. Hij stond dus meteen in de schaduw van schilders als Michelangelo Buonarroti, Leanardo da Vinci, Dontallo en Raphael.
Caravaggio heeft echter een ongekend talent. Caravaggio zijn figuren zijn puur en sprekend, lijken je soms aan te kijken en bijna uit het doek te komen. Hij maakt hiervoor gebruik van grote licht-donker contrasten, waarmee hij veel invloed heeft gehad op werken van Nederlandse schilders, zoals ook Rembrandt en Rubens. Caravaggio kiest er voor om de wereld te laten zien zoals deze is, dus inclusief echt bloed, verderf en heftige emoties. Op Madonna dei Pellegrini is te zien hoe Caravaggio de pelgrims die Maria gingen bezoeken weergeeft zoals pelgrims zijn. Hij heeft ze niet geïdealiseerd tot perfecte, sterke, schone mensen. Hun kleding is vies en versleten en, zeer schokkend in die tijd, hun voeten zijn smerig. Hiermee raakte hij de arme inwoners van Rome, omdat hij de wereld afbeeldde zoals zij die kenden: het Rome dat in de schaduw stond van alle pracht en praal.
Caravaggio arriveert op 21 jarige leeftijd in Rome, waar hij veel werken zal maken voor kardinaal Francesco Maria Del Monte. Deze kardinaal versiert zijn villa graag met schilderijen van levendige, jonge jongens met volle lippen en krullend haar. Voor hem schildert Caravaggio onder andere Boy bitten by a lizard en The sick Bacchus. Op deze eerste zie je een jonge, flamboyante jongen die ogenschijnlijk geniet van het leven. Hij wordt echter gebeten door een hagedis, die symbool staat voor seksualiteit. Dit schilderij waarschuwt dus voor de gevaren van een onkuis leven. Op The sick Bacchus zien wij de god van de wijn, met een grauwe huid en lippen waaruit de kleur weggetrokken is. Heeft Bacchus soms een kater? Ook dit schilderij waarschuwt voor een al te losbandig leven.
Michelangelo Merisi da Caravaggio gebruikt de kracht van schaduwwerking niet alleen om zijn schilderijen sprekend te maken. Hij leefde zelf in de schaduwen van Rome, buiten de spotlights van het luxe leven ging hij met zijn vrienden door de donkere straten. Bovendien ging hij gebukt onder de schaduw van zijn schuldbewustzijn, de moord die hij gepleegd had. Zijn vrienden vroegen zich af hoe zo iemand zulke mooie dingen kon schilderen, ik denk dat dit juist de kracht was van Caravaggio als schilder. Hij gebruikte wat hij zag en meemaakte, en schilderde het echte leven met echt leed en echte gevoelens op zo’n manier dat dit de toeschouwer echt raakt. Caravaggio, meester in de schaduw.
Een reactie op “Caravaggio: Meester in de schaduw”